2011-07-21

IC Jadi Kad Public Phone !!!

Assalamualaikum ...

Ayam Berkokok di dalam Kandang ,
Embun Jatuh dari Daun Talas ,
Berhubung Pagi Telah Datang ,
Bersiap Diri melaksanakan Tugas .

Tugas apakah ???
Ya . Menulis Blog yg lama tak updated nie .

Pagi nie ,
aku nak berbicarakan tentang
pembuatan kad pengenalan a.k.a IC 
or Mykad .

Umur aku yg sudah mencecah 
dua puluh satu tahun ,
tapi muka dekat IC Form 1 nuh beb !!!
pehh . Siyes tak matang doe !

Sudah banyak kali dah ,
di tegur oleh bapak-bapak polisi 
suruh aku reniew kan IC tuh ..
tapi mcm biasa la ..
masuk telinga kanan ,
keluar telinga kiri .

Aku tukar pun sebab consider rosak .
Kalau tak .
Rasanya still guna yg babyface tu lah ..
haha . haha . haha .

Kejap , aku nak tanya .
Apasal ar muka dekat IC selalu muka hodoh gila .
tak pakai kamera DSLR ka ???
(demand gila)
ke , memang muka KITA yang tak okeh weh ..
haha . haha. haha .

Tapi kan, time aku pergi buat hari tue ,
serious dia tangkap muat je gambar aku .
Tak dak nya bilang 1 2 3 ...
Bagi la hint ke ape2 ke !!!
ni tak .
" abang kepala tunduk sikit ,
kekanan sikit ,
kiri kiri sikit lagi ,
atas sikit ,
PLUPPP !!!
ambik hang , dalam tengah cakap terus snap .
Pehal ???
Siot je ...
Dah la aku pakai kemas ,
bukan main sikat rambut belah tepi lagi .
Skema kot .
Tapi aku still tak puas hati dengan gambar IC aku .
Waarghhh .

Actually, nie kali ketiga aku buat IC .
Aku cakap sebelum nie pakai muka Form 1 kan ???
Mana pi muka darjah enam ???
Begini Ceritanya ... 

Dulu-dulu aku kira macam excited gila
bila ada IC nih ...
Ok . Public Phone hang tau dak ???

ada kan yang pakai kad .
alah yang ada cip tue ha ...
bila aku rasa aku ni maju ,
so ingat kan IC aku tuh ada kredit la .
kan ada cip likely kad phone ???

So , dengan muka excited
aku pun masukkan IC aku dekat ruang kad phone public tuh .
tekan tekan . langsung tak dak apa .
ambik !!! terus stay dalam . dah tak leh ambik ..
Cuak gila kot time tuh .
nak habaq kat pak , takut .
so, aku bagitau jela kat mak aku ...
tu pun boleh habaq jala ...
tak kan mak aku nak pi cabut public phone tu pula ???
tak vandalisme ke ???

Entah mcm mana aku boleh terfikir mcm tuh .
Bila dok ingat2 balik ,
haishhh ...
itulah perkara paling bagang aku buat .
haha . haha . haha .

So sekarang aku dah ada IC baru .
tak nak la paste gambar kat sini .
kadang-kadang geram juga aku ,
bila orang dok usha IC aku .
lepas tuh usha muka aku 5 10 kali !!!
Damn ! apa masalah hampa ???
dah tuh ada jugak yg gelak bukan main sakan lagi ...
bila tengok muka aku ni ...
apa yang lawak aku pun tak tau .
haha . haha . haha .

Actually aku pun selalu ja buat mcm ni kat orang !
hua . hua . hua .
Mana taknya ,
muka dah la budak-budak ,
dah tuh skema ja ..
senyum tak senyum ja .
baik-baik ja muka tuh ..
tak boleh blah !!!
 haks .

Jadi kepada uolls yg baru nak buat IC ,
sila fikir dulu mcm mana kau nak pose ???

Thanks for reading this entry !!!

17 comments:

Ermizi Muhamad said...

haha! kelakar r! memg excited sgt tu...

Azzah said...

selalunya ramai yang tak puas hati gambar kat ic..skema..

anismelon said...

bijak bijak..zaman bru nak up la kate kan..nak gayut la toh kan pai ic pon jd bahan..weee..

susah na jumpe pic ic yg cantik molek nie..dorg fkir asal ade ic sudah..cantik tak lantak situ..weee

Unknown said...

kalau dulu, masa ada duit syiling rm1 masih ada, selalu ketuk duit duaposen biar sama besar dengan duit singgit tu, bila masuk tepon jadi singgit! pada hal duit duaposen jer...he3

Nadzirah Kamarazaman ( NK ) said...

setuju part yang nak amk gmbr tu...sket pun x nak kira,bukannya susah pun kira 1,2,3..hehe

fa said...

hehehe.. excitednya sampai ic masuk dkt public phone.. ngegege :D

Asma Ahmad said...

lwk la hg ic p wt jd kad fon.
HAHAHA.

terataiflowerz said...

agak2 sape yg akan dpt ic yg tersangkut tu ek?

Mohd Hazwan Hashim said...

@Muhd Aizie : apa yg kelakar ? bkn kah hebat . HAHAHA

@Azzah : yup !!! betul tuh ...

@anismelon : bkn gayut la , time tuh mana ada cikaro lg . nge~

@Santri T.P.I.N.I : wah, yg tuh pun ada juga , tp aku tak buat . member aku ada lah . jahat gila kn .. hua3

Mohd Hazwan Hashim said...

@Nadzirah K. : kan !!! lgsung tak ready !!! pasai pa depa buat gutu ha ?? haishhh :)

@fa : haha !!! pemikiran yg maju . hua3

@Asma Ahmad : mana lawak . hebat la weh . HAHA

@terataiflowerz : entah !!! habis lah nanti ,org pakai nama gua .. warghh !!!!

AINI CHE DIN said...

memang selalu mcam tu la...gmbar ic jd double ugly..

Pia said...

"pose bagai nak rak pun mmg gambar jadi tak cantik gak..sbb apa erk..sbb kamera depa tak canggih kot.."

Niena Muhammad said...

salam ziarah.. sorry sempat senyum jer kt sini :D

si cantik sally said...

skg ni ssah nak jmpe publik phne..kalo dlu ak kecik2 slalu join member curik line publik phne..mcm2 trik wehhh..

tag name blog kao..
http://ezetheblackrose.blogspot.com/2011/07/thanks-utk-sesi-suai-kenalnot-badsedia.html

tQ..

Kancil 8349 said...

datang untuk menerjah...lucu entri kamu...hehehe.

Unknown said...

masa amik gmbr tuk ic rambut mesti skema hbs nie

hamzah ian said...

lama dah aku tak guna phone ni.. haha