2011-01-30

Teknologi Pembinaan Yang Unik

selamat petang semua !!
eh sekarang nih dunia semakin maju kan
macam-macam teknologi yang digunakan..

zaman sekarang 
dengan 
zaman dulu-dulu
tersangat berbeza kan kan ??

today i wanna to share with uolls about
bangunan pencakar langit
sampai kadang-kadang tuh design nya 
dah tak nampak macam bangunan pun

berikut adalah 9 struktur 
aneh dan unik
dimana ia telah diluluskan atau
yang sedang dalam tahap akhir kelulusan..
sesetengahnya sudah pun dibina
huhu

welcome to 
Lanskap Masa Depan
:)

1. Aqua Tower USA
bangunan nih ada kat timur Lakeshore Chicago,AS
tinggi 250 meter dari tanah
nampak agak tradisional ??
huhu

2. Chicago Spire, USA lagi !!

merupakan kediaman tertinggi di dunia dan 
bangunan tertinggi
ada 150 lantai
bentuk sangat unik
perasan tak bentuk dia macam pensil 2B..hehe

3. Pejabat Pusat CCTV (TV Nasional China)

ada dekat Beijing
ada 54 lantai 
tinggi 234 meter
design ini unik bukan ??
ala-ala Z bersilang gitu

4. Regatta Hotel Jakarta, Indonesia

mengambil tema laut
mereka mengatakan
10 menara kecil adalah kapal belayar
sementara bangunan yang lebih besar
adalah "rumah api"

5. Residence Antilia,India

pembinaan sudah buat
bentuk ala-ala rak CD gitu !!
sesuai sangat lah buat kat India
penduduknya kan padat
unik
hijau arsitektur
:)

6. Russia Tower, Moskow

ini pun dok tengah buat kot
hah kat bawah tempat ni
ada tempat parking
boleh muat 3, 680
pehh !!!

7. Penang Global City Centre, Malaysia Negaraku

akan dikenali sbg PGCC Complex
tak buat lagi kot noh !!
nak buat nih makan masa dalam 15 tahun doe!!
boleh bangga tuh
satu-satunya ada kat negara kita
memang tip top lah penang nanti
huhu

8. Gazprom Headquarters, Russia

ada dekat Petersburg 
ada mirip jagung kan ??
sebab tuh ada penduduk yang dah mula mengelar
"jagung bakar"
haha

9. Burj, Dubai

dah ada pun
ini lah 
The World's Highest Building
huhu

jelas kan
teknologi pembinaan yang s
angat maju
sangat cepat 
kita mungkin ada masa depan yang
hampir penuh dengan bangunan pencakar langit
mungkin lah
sekian :)

2 comments:

Nadhirah-chan said...[Reply]

peh , macam2 jenis ade . kejap macam bangunan buruk , kejap cam bangunan terlebih buruk . ehehe :)

Mohd Hazwan Hashim said...[Reply]

eh ada buruk..haha...
fesyen dia kott..hhehe